Hvordan finne instrumentet som passer for deg?

Å få en ”proff” til å teste ut instrumenter er for så vidt greit, til en viss grad…. når det gjelder det tekniske som om ventilene går fint og om intonasjonen er god.

Men når en ”proff” (eller hvem som helst) prøver et instrument, så vil han/hun lete etter preferanser som passer – ikke overraskende – seg selv. Disse preferansene kan, om en har flaks, være bortimot identiske med dine, men det er nok mer unntaket enn regelen.

Så, for å finne et instrument bør en ha et omtrentlig budsjett å gå ut fra og lete litt rundt for å se hva som fins i din prisklasse. Søker en på nettet, vil en fort finne ut hvilke merker som har godt rykte og selvsagt også hvilke som har et dårlig rykte. Det en skal være oppmerksom på, er at det finnes en del fabrikker som bygger instrumenter og selger dem til forskjellige merkeeiere under forskjellige navn, der en plutselig har 4-5 forskjellige merker med samme opphav men til vidt forskjellige priser, alt etter hvor flinke de forskjellige merkeeierne har vært å markedsføre seg og hvilken kvalitetskontroll de har i firmaet før de lar instrumentene gå ut i markedet. Dette er ikke lett å finne ut av for menigmann, men det kan være greit å ha dette i bakhodet når man er ute og jakter.

Noen er helt åpne hvor instrumentene blir laget, som eksempelvis Wessex som opplyser at de får dem produsert hos Jinbao i Kina, men reiser selv over og sjekker alle instrumentene når de er klare for å pakkes i kontainerne.

CarolBrass ® er et merkenavn som er eid av Hoxon Gakki Ltd på Taiwan. HG bygger også instrumenter for mange andre firma, ofte etter egne spesifikasjoner.

Taylor Trumpets eies av Andy Taylor, og han bygger kun instrumenter i sitt eget merkenavn.

Bli kjent med instrumentet

Når man så endelig har funnet et instrument som man har stor tro på at kan passe og har fått det i hus, er det på tide å bli kjent med det. Det mange (de aller fleste…) gjør, er å pakke instrumentet ut, sette i munnstykket og ta helt av.

Ikke bra…..

Når man har pakket ut instrumentet, sjekk over at bøyler og ventiler fungerer slik de skal. Det skader heller ikke å gi ventilene litt olje før en starter med å spille og varme opp instrumentet. Har du en tuner for hånd, så la den ligge i fred og ro til du har spilt instrumentet varmt og kanskje spilt noen enkle melodier du er godt kjent med.

Noe en skal være oppmerksom på, er at det ofte er forskjeller i intonasjonen på forskjellige merker. Dette har med hvordan produsenten har løst hvor lange de forskjellige bøylene skal være for at intonasjonen skal være etter akkurat deres preferanser.

Et tre ventilers instrument er egentlig 7 instrumenter når man tenker på de forskjellige ventilsettingene som er fra lav C ned til lav F#, så her er rom for mange tekniske kompromisser. Dette kan gjøre at en tone som er høy på et instrumentmerke kan selvsagt også være høy på et annet, men den kan like gjerne stemme 100% eller være for lav på andre instrumenter, så kommer du fra et instrument som eksempelvis har en høy G, kan det være stressende i begynnelsen at samme G enten stemmer direkte eller er lav på ditt nye instrument. Det går seg som oftest til etter en tilvenningsperiode.

Når du har spilt en stund, kan du gjerne grovsjekke noen toner med tuner. Så fort en har funnet ut hvor intonasjonen ligger, legg vekk tuneren og intoner med ørene. Å sitte pal med en tuner og stemme med øynene kan drive noen og enhver til vanvidd…